Zlatari.ro proiect ce are ca scop crearea unui spatiu virtual de gazduire a informatiilor despre Biserica Zlatari. Pentru o vizualizare corecta și atrăgătoare a informaților este necesar ca mecanismul Java Script să fie activat.
Parohia ZLĂTARI - BUCUREȘTI, România

Știri și Evenimente


Istorie și cultură ieri și azi, la Biserica Zlătari

[2009-10-10]

Articol publicat in Ziarul Lumina, joi, 08 Octombrie 2009, pp. 8-9, autor: Augustin Păunoiu


Printre bisericile cu rezonanță istorică aparte din București și mai cu seamă cele aflate în vechiul centru al orașului se numără Biserica Zlătari de pe Calea Victoriei din Capitală. Dintre lăcașurile situate pe principala arteră de circulație a Micului Paris de altădată, cel construit pe locul unei bisericuțe ridicate în secolul al XVII-lea „de niște meșteri zlătari, aurari sau argintari (conform slavonescului zlatu=aur) din mahalaua Popii Manta“ se impune prin eleganță și bun gust. Preoții slujitori aici se străduiesc astăzi să împlinească și să cinstească prin misiunea lor memoria, râvna și trăirea în Hristos a celor care odinioară s-au rugat în această biserică.


Pentru cine vrea să ajungă din Piața Unirii la biserica din fața CEC-ului bucureștean drumul este foarte simplu și ușor de parcurs. 12 minute îți ia să ajungi la Zlătari, mergând la pas. Mai întâi treci pe lângă Biserica „Sfântul Anton“. În dreapta ai Curtea Veche și urci spre Lipscani, după care dai colțul Muzeului de Istorie al României și o iei în sus pe Calea Victoriei. Biserica este separată de muzeu de un rând de blocuri. E ora prânzului, o zi obișnuită din săptămână. Terasele de pe străduțele înguste cu clădiri vechi care fac să te simți ca la Paris sunt aproape pline. Sunt multe biserici în zona aceasta cu iz vechi care înconjoară Muzeul Național de Istorie: Stavropoleos, Doamnei, Biserica Rusă, „Sfântul Dumitru“ - Poștă.

Oferită de Constantin Brâncoveanu ca dar patriarhului Alexandriei, Gherasim Palada

Numit㠄Zlătari“, biserica, așa cum se înfățișează astăzi privitorului, a fost înălțată în anul 1850 de arhiereul Calistrat Livis, egumenul de atunci al lăcașului, pe locul unei alte biserici de la începutul veacului al XVIII-lea. După cum mărturisește pisania în limba greacă de la 1709, biserica ctitorită de Spătarul Mihail Cantacuzino în anul 1705 era ridicată din temelie și închinată Sfinților Mucenici Dimitrie și Gheorghe. Avea statut de mănăstire, fiind înzestrată cu terenuri, prăvălii și alte bunuri imobile și a devenit unul dintre cele mai bogate lăcașuri bisericești din Ungrovlahia. Cu ocazia vizitei patriarhului Gherasim Palada la reședința domnului Țării Românești de la începutul veacului al XVIII-lea, Constantin Brâncoveanu, biserica, împreună cu hanul care o înconjura, a fost închinată Patriarhiei Alexandriei.
După mai multe cutremure pe care biserica le-a suportat cu greu în 1800 și 1838, cu binecuvântarea IPS Nifon, mitropolitul Ungrovlahiei, în zilele domnitorului Dimitrie Știrbei, ea a fost construită din temelii. Desăvârșirea ctitoriei a aparținut însă egumenului care a succedat la conducerea mănăstirii, Atanasie Livis, probabil fratele arhiereului Calistrat sau mai curând nepotul acestuia, punându-i-se hramul „Nașterea Maicii Domnului“.
Arhitectul Xavier Villacrosse este cel care realizează planurile de construcție a bisericii, ridicată în stil țarigrădean, cu adaosuri brâncovenești. Haina de cărămidă aparentă, inspirată din stilul bizantin, și pridvorul sprijinit pe patru stâlpi, imitând pridvoarele de la casele tradiționale românești, dau un aer familiar când intri să te închini aici. Cel care a fost desemnat să împodobească iconografic biserica, pictorul Gheorghe Tattarăscu, între ani 1853-1856, a reușit cu măiestrie să definitiveze zugrăvirea interioară în frescă a lăcașului de pe Calea Victoriei. Catapeteasma sculptată în lemn și poleită, împreună cu icoanele împărătești ferecate în argint, reprezintă adevărate opere de artă. De-a lungul secolului al XIX-lea, Zlătariul a suferit mai multe lucrări de reparație, iar statutul său se va modifica în urma legii date de guvernul condus de Mihail Kogălniceanu în timpul domniei lui Alexandru Ioan Cuza, legea secularizării averilor mănăstirești. Zlătari avea în administrare o avere cu un venit considerabil, ca să nu mai vorbim de hanul care era în preajmă, care păstra același nume cu cel al bisericii și unde exista cea mai bună băcănie din București, proprietatea lui Păun Popescu. Pe scurt, Zlătari era situată într-o zonă selectă, peste drum era vestitul Hôtel de France, unde venea numai lume bună, cu gusturi extravagante și bani mulți. În 1888 devine biserică de parohie.


Lucrări gospodărești și programe cultural-misionare astăzi

Restaurată de două ori în secolul trecut, în 1907 și 1971-1973, Biserica Zlătari are astăzi parte de slujitori inimoși care lucrează la înfrumusețarea ei propriu-zisă, dar și la crearea unei comunități de credincioși vie și lucrătoare pentru cei aflați în nevoi. „În primul rând, toate energiile noastre sunt concentrate către programul administrativ-gospodăresc, mărturisește părintele paroh Nicolae Dascălu. Biserica se află, din vara anului 2008, într-o amplă lucrare de restaurare, atât a sfântului lăcaș, cât și a picturii interioare, de înlocuire a instalației electrice, instalare a unui sistem de încălzire cu centrală termică și bineînțeles multe alte lucrări de înnoire, inclusiv înzestrarea cu obiecte de cult și cu tot ceea ce este necesar pentru buna funcționare a bisericii. Devizul lucrărilor de restaurare și consolidare are valoarea de 2.100.000 lei noi, iar cel pentru restaurarea picturii interioare de 1.400.000 lei noi“.
În privința programelor cultural-misionare și social-filantropice care se desfășoară la parohie un loc aparte îl ocupă activitatea sistematică de catehizare a copiilor și a tinerilor. Parohia nu este foarte mare, nu sunt foarte mulți tineri aici, dar sunt multe familii care și-au făcut o tradiție din a fi aproape de Biserica Zlătari și, de aceea, copiii din acele familii vin în fiecare săptămână la biserică. După programul duminical, după Sfânta Liturghie, există întotdeauna câte o mică întrunire legată de probleme catehetice, misionare. Din cei trei preoți care slujesc, fiecare are câte o misiune aparte. Părintele Constantin Diaconescu este mai apropiat de misiunea prin muzică, pentru că la biserică se încearcă învățarea cântărilor bisericești, cel de-al doilea preot este legat de latura didactică, fiind profesor la Facultatea de Teologie, părintele Ioan Stancu, iar al treilea, parohul bisericii, fiind mai aproape de mass-media, încearcă să îi apropie de latura misiunii prin radio, prin televiziune, prin cuvântul scris. Părintele Nicolae Dascălu se ocupă de buletinul parohial, intitulat „Giuvaierul credinței“, și de website-ul www.zlatari.ro.
De asemenea, prin consiliul și comitetul parohial s-a reușit ajutorarea anumitor familii nevoiașe din zona parohiei sau din altă parte, dar care au o legătură cu Biserica Zlătari. Putem spune că această misiune filantropică se desfășoară pe principiul „să ne ajutăm unii pe alții“, pentru că și oamenii respectivi ajută la activitățile bisericii, iar parohia caută să fie aproape de persoanele respective și de familiile lor, și în unele situații să îi ajute în cel mai concret mod, adică și sub formă financiară, și sub formă materială. „Știm cu toții că acesta este principiul constituirii unei familii duhovnicești - atunci când rugăciunea se împletește cu filantropia, cu misiunea practică a bisericii. Desigur că nu putem să ajutăm pe toți cei care ne cer sprijinul și preferăm să îi ajutăm pe cei pe care îi cunoaștem, cei care la rândul lor au o legătură cu biserica noastră“, adaugă părintele Dascălu.
În ceea ce privește programul liturgic de la Biserica Zlătari, acesta constă, pe lângă slujbele obișnuite de sâmbătă și duminică, și în oficierea luni seara a Acatistului și a Sfântului Maslu, urmate de rugăciuni de dezlegare și pentru binecuvântarea casei, miercuri seara, Vecernie cu Litie, săvârșirea Acatistului Sfântului Ciprian, iar vineri seara, Vecernia cu Litie, Acatistul Maicii Domnului și, la sfârșit, Molitfele Sfântului Vasile cel Mare. Fiecare din preoți este rânduit să slujească într-una din aceste trei zile.


Zlătari, singura biserică din București care are hramul „Sfântul Ciprian al Antiohiei“

Hramul de la 2 octombrie, prăznuit săptămâna trecută, Sfinții Ciprian și Iustina fecioara, sărbătoriți împreună și cu un alt mucenic, numit Teoctist, care a pătimit moarte martirică la Nicomidia în anul 304, împreună cu primii doi, este într-adevăr un moment important nu numai pentru parohia Zlătari, ci pentru viața bisericească din București, în general. Anul acesta el a constituit cu atât mai mult un eveniment important cu cât a fost prezent la sărbătoare Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, Întâistătorul Bisericii Ortodoxe Române.
Cu această ocazie, biserica a primit o nouă raclă pentru moaștele Sfântului Ciprian, confecționată la Atelierele Monetăriei Statului, cu binecuvântarea PF Părinte Patriarh Daniel, prin grija PS Varsanufie Prahoveanul, Episcop-Vicar Patriarhal, cu contribuția generoasă a unei familii din București. Prin contribuția credincioșilor de la Zlătari s-a realizat un baldachin din lemn de tei sculptat, comandat la Mănăstirea Golia din Iași. Aceste înnoiri reprezintă o bucurie și o chemare la înnoire sufletească.
S-a constituit o tradiție veche, aceea că oamenii vin la Sfântul Ciprian și venerează sfintele moaște, adică mâna dreaptă a sfântului mucenic, episcopul Antiohiei, de la începutul veacului al IV-lea. Desigur, ceea ce este specific pentru această biserică este faptul că oamenii știu că viața Sfântului Ciprian s-a desfășurat pe două laturi diametral opuse. Prima, în care era închinător la idoli, mare vrăjitor în Antiohia, un slujitor al răutății. Dar oamenii îl cinstesc pe Sf. Ciprian pentru partea luminoasă a vieții lui: convertirea la creștinism, datorită evlaviei Sfintei Iustina fecioara, și apoi viața lui închinată slujirii lui Hristos și, bineînțeles, cununa de martir pe care a primit-o pe vremea când era episcop în cetatea Antiohiei. Este, așadar, pentru fiecare dintre cei care calcă pragul bisericii pentru a se închina aici, o dovadă de speranță că niciodată nu este prea târziu pentru cineva să caute pe Hristos și să urmeze virtuțile creștine și o mărturie a faptului că nimic nu este mai frumos în lumea aceasta decât să slujești pe Singurul și Adevăratul Dumnezeu, Iisus Hristos, Mântuitorul lumii.


Părintele Toma Chiricuță, model de slujitor al Bisericii în Bucureștiul interbelic

Parohia Zlătari a avut preoți de înaltă ținută duhovnicească și intelectuală. Printre ei se numără și părintele Toma Chiricuță, slujitor cu studii teologice și filosofice în străinătate, fost deținut politic, mare predicator al Bucureștiului perioadei interbelice și de început a comunismului. Lucrul acesta a făcut ca biserica să fie cercetată de oameni de seamă, oameni rafinați, cultivați.
În istoria bisericii sunt consemnate numele multor preoți vrednici, între care strălucește vestitul predicator părintele Toma Chiricuță, la care se adaugă Haralambie Vârtosu, părintele Dimitrie Ștefănescu, părintele Ionescu Gafton, părintele Țifu Titus, părintele Tache Gheorghe. Din 1987 până în 2008 a păstorit părintele Constantin Diaconescu, cel care slujește și astăzi împreună cu părintele profesor Ioan Stancu și cu părintele consilier Nicolae Dascălu la Biserica Zlătari.
Referitor la preotul Toma Chiricuță, ne-a povestit părintele paroh Nicolae Dascălu, pentru cei care cunosc mai puțin viața acestui mare predicator al Bisericii Zlătari din Bucureștii de odinioară, „trebuie menționat faptul că el a slujit la parohia aceasta de prin 1926 până în anul 1962, adică o perioadă de aproape 36 de ani. A traversat și perioada interbelică și a slujit și în timpul vremurilor grele de după 1948. A fost un om care a slujit în primul rând prin cuvânt, dar și prin faptă, pentru că din documentele care se păstrează la biserică vedem că el a avut curajul să se împotrivească unor măsuri care privau biserica de o parte a bunurilor sale. Căutând niște documente despre proprietățile bisericii de prin anii 1950-1960, am văzut acolo modul în care părintele Toma Chiricuță nu a vrut să cedeze un teren de 5 ha din apropierea Aeroportului Otopeni de astăzi, pentru aceasta fiind prigonit și îndepărtat. Gândul său era să construiască la Otopeni un centru spiritual-cultural sub patronajul Sfântului Mucenic Ciprian. Omul acesta a arătat demnitate creștină și dragoste față de biserică. Bineînțeles că prin marea sa cultură, fiind format în Germania, prin pregătirea teologică și emoția duhovnicească pe care o transmitea credincioșilor, a atras la această biserică foarte mulți oameni. Cu câtva timp în urmă, un avocat mi-a rememorat multe lucruri despre părintele Toma Chiricuță și cu lacrimi în ochi povestea despre atașamentul pe care îl avea, mai ales în perioada aceea întunecată a comunismului, față de această oază de lumină, în plin centrul Bucureștilor.“


Păstorii duhovnicești din secolul trecut de la Zlătari

Prin râvna și demnitatea lor preoțească, slujitorii acestui locaș au contribuit și la păstrarea efectivă, fizică a bisericii, aici pe Calea Victoriei, deci într-o zonă centrală a Bucureștilor, pentru că într-o anumită perioadă s-a pus chiar problema demolării ei. Datorită personalității puternice a acestor oameni biserica a rămas așa cum o vedem și astăzi, cu toate că foarte aproape de biserică s-au construit blocuri de locuințe, care „strâng“ între betoane monumentul. Altădată era o grădină împrejur, era un alt areal, un alt mediu.
Vorbind despre preoții pe care Biserica Zlătari i-a avut după trecerea la cele veșnice a cunoscutului părinte Toma Chiricuță, un vestit predicator în perioada anilor â30-â60, doamna Eugenia Ciorca ne-a spus: „Au fost niște oameni extraordinari, deosebiți. L-am cunoscut pe părintele Ionescu Gafton. El a făcut enorm pentru lăcașul acesta. A luptat mult pentru ca biserica să rămână în picioare, să nu fie dărâmată. În vremea lui Ceaușescu se punea problema ca Biserica Zlătari să fie pusă la pământ. Era la stradă, atrăgea ochii tuturor celor care ieșeau pe Calea Victoriei și aveau posibilitatea să intre pentru a se închina aici. Părintele Gafton a stat în biserică zile întregi pentru a se ruga ca biserica să nu fie distrusă. Era prima pe lista monumentelor istorice care trebuia să cadă. Dar nu a fost așa… Cu ajutorul unei arhitecte, îi dau doar numele mic, Veronica, biserica noastră a rămas în picioare. Părintele Ionescu Gafton a donat mare parte din averea personală pentru refacerea turlelor bisericii, avariate grav în urma cutremurului din anul 1940, iar pentru această lucrare a colaborat și cu părintele Ștefănescu. Acesta din urmă a fost un bun duhovnic, multă lume venea la spovedanie la dumnealui. Ore întregi zăbovea pentru a sfătui pe cei necăjiți. Când erau zilele lui de rând la biserică, venea de dimineață, la ora 6:30, și pleca de multe ori la miezul nopții. Era un om de suflet. Dăruia din ființa lui și se jertfea pentru toți. Săvârșea cununii pe ascuns, fără să știe nici vântul, nici pământuâ. Cred că un sfert din populația Bucureștiului a trecut pe sub patrafirul său“, a spus în final doamna Eugenia.
„Despre credincioșii care vin, ne vorbește la sfârșit părintele paroh, noi nu îi împărțim în intelectuali și neintelectuali, ci, dacă ar fi să facem o clasificare, în prima categorie îi putem pune pe cei care Îl iubesc cu adevărat pe Hristos și Biserica Sa sfântă. Având în preajmă instituții importante, foarte multe persoane ce lucrează aici trec pragul bisericii noastre și sunt prezenți atât la slujbe, cât și în activitățile pe care le organizează parohia. Desigur că sunt personalități importante și din punct de vedere social și administrativ, politic, economic, dar, pentru slujitorii bisericii, oamenii care păstrează legătura cu Sfântul Ciprian și cu Maica Domnului, pentru că biserica a fost sfințită de sărbătoarea Nașterea Maicii Domnului, pe 8 septembrie, toți aceștia sunt pietre vii ale credinței și în același timp mărturii ale speranței că există o biserică de zid și există și o biserică a sufletelor, a comunității umane ce aduce slavă lui Dumnezeu.“


Corala „Cantate Domino“, locul unde profesioniștii muzicii se întrec în virtuozitate

Nu multe biserici din București au privilegiul de a primi răspunsurile la Sfânta Liturghie din partea unei corale formată din cântăreți profesioniști. Corala „Cantate Domino“ a Bisericii Zlătari, care în fiecare duminică și sărbătoare încântă prin piesele muzicale intonate, este formată din muzicieni profesioniști, fie artiști, membri ai unor coruri renumite, chiar Madrigal, care cântă la Opera Română, care efectiv profesează în fiecare zi. Dirijorul corului este prof. Valentina Gavrilă. „Ne bucurăm că acum s-au adăugat și studenți și elevi de la școala de muzică. Există o legătură între generații. A existat aici o tradiție foarte frumoasă, mai ales că părintele Constantin Diaconescu este foarte pasionat de muzică, el însuși talentat, a fost diacon în anii tinereții la Catedrala patriarhală. Cu multă vreme înainte s-a format această tradiție ca la Biserica Zlătari să existe un cor profesionist. Am continuat această tradiție, pentru că atât la Sfânta Liturghie, cât și la Sfintele Taine, la Botezuri, la Cununii, oamenii aceștia vin cu drag. Știm cu toții că arta, muzica în special, are o valoare deosebită. Rugăciunea cântată pătrunde mai adânc în sufletele oamenilor“, ne-a mai spus părintele paroh.

www.ziarullumina.ro

Sursa: Ziarul Lumina


Contor accese: 5687, Ultimul acces: 2025-09-16 01:18:14


Notificare GDPR.
Acest site NU folosește cookie-uri pentru a colecta informații personale.
Utilizarea acestui site (structura și conținutul) exclude identificarea personală a utilizatorului.

Web Design Losonczy.com